Partner serwisu
Biznes i przemysł

Unia Europejska. Jak zapewnić konkurencyjność lotnictwa?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Unia Europejska. Jak zapewnić konkurencyjność lotnictwa?
fot. Frankfurt Airport
Europejski sektor lotniczy stoi przed ogromnymi wyzwaniami. Unia Europejska, stawiająca na szybką dekarbonizację transportu i mechanizmy wolnorynkowe, może ograniczyć konkurencyjność własnego lotnictwa. Branża coraz głośnie mówi o potrzebie zmian – widzie je także PLL LOT.

– Lotnictwo od dawna stanowi filar europejskiej gospodarki, ale dziś stoimy na rozdrożu i musimy spojrzeć nie tylko na to, jak daleko zaszło europejskie lotnictwo, ale również na to, dokąd powinno zmierzać, by zapewnić Europie konkurencyjność na arenie międzynarodowej – mówił podczas odbywającej się w Brukseli konferencji „New Gates, New Heights: Driving EU Competitivness Through Aviation” prof. Steven Truxal, Director of the International Institute of Air and Space Law, Uniwersytetu w Leiden.

Lotnictwo siłą europejskiej gospodarki

– Szczególnie warto zauważyć, że Chiny uznały lotnictwo za sektor strategiczny, wdrażając długofalowe polityki przemysłowe, wspierające szybki rozwój oraz postęp technologiczny krajowego producenta COMAC. Takie strategie wspierane przez państwo nie są niczym wyjątkowym. Coraz więcej dużych rynków lotniczych postrzega lotnictwo nie tylko jako sektor gospodarki, lecz jako strategiczny zasób niezbędny dla odporności gospodarczej i suwerenności technologicznej kraju – podkreślał Truxal.

Zdaniem Truxala ta zmiana rodzi poważne pytania dla Europy o to, czy w zmieniającym się świecie, gdzie światowi giganci zdobywają przewagę konkurencyjną poprzez wsparcie własnych państw, Europa może pozostać konkurencyjna, opierając się wyłącznie na mechanizmach rynkowych.

Protekcjonizm uderza w europejskie lotnictwo

Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu i Azji poszerzają swoją obecność na rynku światowym dzięki silnemu wsparciu polityk państwowych, a fala protekcjonizmu nasila się na całym świecie. Widać to także po działaniach USA, które z jednej strony podejmują działania mogące uderzyć w europejskiego Airbusa, ale również wspomagają ekspansję Boeinga, o czym świadczą m.in. ostatnie zamówienia ogłoszone podczas wizyty Donalda Trumpa w Katarze.

– Takie wydarzenia zmuszają Europę do pilnej oceny naszej strategii. Proaktywne podejście do ochrony i rozwoju europejskiego przemysłu lotniczego jest niezbędne. Czy Europa może nadal opierać się na otwartym rynku i wolnej konkurencji, nie ryzykując zależności technologicznej i utraty autonomii strategicznej? Czy konieczna jest zmiana strategii? – pyta retorycznie Truxal.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że wielu przewoźników z Azji czy Bliskiego Wschodu korzysta nie tylko z dotacji rządowych, ale jest także beneficjentem mniejszych ograniczeń środowiskowych i niższych kosztów operacyjnych, co tworzy nierównowagę konkurencyjną. Europejscy przewoźnicy obciążeni wysokimi kosztami dekarbonizacji nie mogą prowadzić z nimi równej walki konkurencyjnej.

Trzy kierunki działań dla europejskiego lotnictwa

W tej sytuacji Truxal proponuje trzy główne kierunki działań. Pierwszy to strategiczna deregulacja i uelastycznienie obowiązujących ram prawnych – tu jako przykład pokazuje „przestarzałe i nieodzwierciedlające nowych realiów rynku” rozporządzenie 1008/20081, które jest obecnie przeglądane przez Komisję.

Drugi to legislacyjna pauza, którą należy wykorzystać do ponownego określenia priorytetów. – Musimy się zatrzymać i odetchnąć od nieustannych zmian legislacyjnych. Komisja Europejska powinna poświęcić czas na ocenę istniejących ram prawnych wspólnie z interesariuszami sektora, tak aby były one zgodne z realiami rynkowymi i celami środowiskowymi. Potrzebujemy przerwy legislacyjnej, która pozwoli na kalibrację i ponowne przemyślenie przyszłości europejskiego lotnictwa – podkreśla profesor.

Trzeci punkt to uznanie roli lotnictwa w rozwoju gospodarczym UE. – Lotnictwo od dawna jest krwiobiegiem europejskiej łączności – wspiera handel, turystykę i wzrost gospodarczy w całej Unii, spajając naszą wspólnotę. W kolejnych wieloletnich ramach finansowych UE na lata 2028–2034 musimy uznać znaczenie gospodarcze lotnictwa jako sektora, który napędza konkurencyjność UE – zaznacza Truxal.

Dekarbonizacja największym wyzwaniem

Tuxal zaznacza także, że nie można zapominać o sposobie, w jakim zostanie przeprowadzona dekarbonizacja lotnictwa, które spośród wszystkich sektorów stoi przed największym wyzwaniem w tym zakresie. – Oczekując na przełomowe innowacje, musimy skoncentrować się na działaniach, które możemy podjąć już dziś, by wspierać zrównoważony rozwój w lotnictwie. Europa była i nadal jest pionierem w tej dziedzinie – i możemy być z tego dumni. Ale jeśli spojrzymy w lewo i prawo, nie cały świat idzie za naszym przykładem. Być może wymaga to przemyślenia i dostosowania naszej strategii – mówi Truxal.

Jego zdaniem Europa powinna przyspieszyć wdrażanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) i wspierać działania zwiększające jego produkcję oraz dostępność na lotniskach. – Wreszcie, zgodnie z zaleceniami Mario Draghiego, musimy mocno inwestować w badania i rozwój SAF oraz innych technologii dekarbonizacyjnych. Konieczne jest finansowanie rozwoju paliw syntetycznych i promowanie partnerstw publiczno-prywatnych, które przyspieszą ich wdrażanie na rynku – zaznacza naukowiec.

Perspektywa PLL LOT

W związku z agendą dekarbonizacyjną PLL LOT, podobnie jak inne linie lotnicze, już teraz ponosi znaczące wydatki wynikające z EU ETS (Europejski System Handlu Emisjami). – To aż 250 milionów złotych, czyli około 60 milionów euro tylko w tym roku, które musimy zapłacić za certyfikaty CO2. To około 2,5% naszego rocznego przychodu – wylicza Michał Fijoł, prezes zarządu PLL LOT. Do tego dochodzą także wydatki w wysokości ok. 60 mln zł wynikające z konieczności zakupu 2 proc. SAF od początku tego roku.

– Przez ostatnie 30 lat, z wyłączeniem okresu pandemii, średnia rentowność linii lotniczych na świecie wynosiła zaledwie 3%. Musielibyśmy sprzedać bilety za 2,5 miliarda euro, aby zarobić 70 milionów euro – a to właśnie tyle wydajemy na ETS i SAF. To jest w porządku, o ile wszyscy mamy takie same obowiązki. Niestety, tak nie jest – podkreśla Fijoł. Wyjaśnia przy tym, że przewoźnicy z Bliskiego Wschodu muszą tankować SAF w Europie tylko na odcinki do swojego hubu, a na dalszej części trasy, np. do Azji Wschodniej, tego obowiązku już nie mają.

PLL LOT podkreśla także, że to w kontekście procesów dekarbonizacyjnych nie należy zapominać o wydatkach na nową i bardziej przyjazną dla środowiska flotę. Obecnie LOT prowadzi postępowanie, w wyniku którego pozyska ponad 80 samolotów, o łącznym koszcie przekraczającym 2,5 miliarda dolarów. – To inwestycja, którą średniej wielkości linia lotnicza z Europy Środkowo-Wschodniej, generująca 2,5 miliarda euro rocznego przychodu, musi ponieść, aby sprostać celom wyznaczonym przez agendę zrównoważonego rozwoju – podkreśla Fijoł.

Jest nadzieja

– Europa musi przyjąć zintegrowane i odważne podejście. Strategiczne inwestycje w infrastrukturę lotniczą, solidne i elastyczne otoczenie regulacyjne oraz ambitne inicjatywy w zakresie zrównoważonego rozwoju muszą stać się fundamentem naszej strategii lotniczej. Utrzymanie globalnej konkurencyjności europejskiego sektora lotniczego wymaga strategicznej wizji, zdecydowanego podejmowania decyzji oraz skoordynowanych działań całej branży – konkluduje Truxal.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PLL LOT rozpoczęły współpracę codeshare z EVA Air

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT rozpoczęły współpracę codeshare z EVA Air

inf. pras. 06 czerwca 2025

LOT aktualizuje strategię. Jakie plany do 2032 roku?

Pasażer i linie lotnicze

LOT aktualizuje strategię. Jakie plany do 2032 roku?

Łukasz Malinowski 09 czerwca 2025

LOT połączy Warszawę z Laponią! Jesienią rejsy do Rovaniemi

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Kraków: Szczyt lotniczy z jasnym priorytetem

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Szczyt lotniczy z jasnym priorytetem

inf. pras. 30 maja 2025

Studenci z Wrocławia znów na podium w konkursie lotniczym

Biznes i przemysł

Minister infrastruktury o przyszłości europejskiego lotnictwa

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

PLL LOT rozpoczęły współpracę codeshare z EVA Air

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT rozpoczęły współpracę codeshare z EVA Air

inf. pras. 06 czerwca 2025

LOT aktualizuje strategię. Jakie plany do 2032 roku?

Pasażer i linie lotnicze

LOT aktualizuje strategię. Jakie plany do 2032 roku?

Łukasz Malinowski 09 czerwca 2025

LOT połączy Warszawę z Laponią! Jesienią rejsy do Rovaniemi

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Kraków: Szczyt lotniczy z jasnym priorytetem

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Szczyt lotniczy z jasnym priorytetem

inf. pras. 30 maja 2025

Studenci z Wrocławia znów na podium w konkursie lotniczym

Biznes i przemysł

Minister infrastruktury o przyszłości europejskiego lotnictwa

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij